INNOWACJA PEDAGOGICZNA REALIZOWANA
W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU NR 2 „POD KASZTANAMI”
W NOWYCH SKALMIERZYCACH
Tytuł: Jak pracować z dziećmi, żeby chciały pracować? – metoda Storyline kluczem do sukcesu.
Autor innowacji: Sylwia Głowacka
Określenie rodzaju innowacji: metodyczna
Zakres innowacji:
Innowacja realizowana jest w grupie dzieci 6 i 5-letnich na zajęciach edukacyjnych według opracowanego planu pracy. Innowacja zgodna jest z realizowanym programem wychowania przedszkolnego „Razem w przedszkolu”, wydawnictwo WSiP. Przewidywany czas realizacji innowacji od 1.10.2014r. – do 31.05.2015 r. Innowacja zakłada kontynuację w latach następnych.
Opis działań:
Wspieranie edukacji małych dzieci to najlepsza inwestycja, a wczesne doświadczenia edukacyjne najefektywniej pomagają wyrównać szanse życiowe dzieci. Dzieci najlepiej uczą się tego, czego doświadczają wszystkimi zmysłami, należy więc je ciągle i odpowiednio stymulować. Przede wszystkim uczyć dzieci patrzeć, rozumować i kochać, a dopiero potem czytać i liczyć. Bardzo ważne jest również to, aby wychowankowie mieli możliwość wypowiadania się w sposób swobodny i twórczy. Służy temu metoda aktywizująca Storyline, która nie tylko pozwala na aktywność dziecka w różnych obszarach edukacyjnych, ale i na to, aby mogło ono wyrazić swoje zdanie na określony temat.
Metoda ta pozwala na stworzenie bloku tematycznego prowadzonego przez cały tydzień. Właśnie w taki sposób realizacja innowacji będzie odbywać się w grupach 6 i 5-latków. Zgodnie z opracowanym planem pracy, raz w miesiącu – przez cały tydzień, nauczyciel będzie prowadził zajęcia, stosując metodę Storyline (tym samym będzie zachęcać i stymulować dzieci do twórczej aktywności językowej). Wychowankowie będą starali się samodzielnie dobrać aktywność edukacyjną, w celu rozwiązania problemów pojawiających się w trakcie opowiadania historii.
Głównym założeniem metody Storyline jest stworzenie dzieciom warunków do samodzielnej aktywności, z wykorzystaniem ich naturalnego entuzjazmu oraz wiadomości i doświadczeń nabytych poza przedszkolem. Polega ona na opowiadaniu przez nauczyciela realnej lub fikcyjnej historii (story). Poprzez historię nauczyciel tworzy bogate środowisko edukacyjne, które pozwala dzieciom na podejmowanie różnorodnych aktywności.
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji:
Ewaluacja innowacji:
Ewaluacja będzie przeprowadzana przez nauczyciela prowadzącego po zakończeniu realizacji innowacji.
Narzędzia i procedury:
Podczas realizacji innowacji podejmowane działania będą dokumentowane w postaci zdjęć, gromadzonych wytworów dzieci. W trakcie realizacji zadań innowacyjnych dopuszcza się modyfikacje i uzupełnienia wynikające z aktualnych potrzeb. Wyniki ewaluacji zostaną opublikowane na stronie internetowej przedszkola.