Innowacyjny program edukacji artystycznej "Podróż w świat dźwięków i wyobraźni"
realizowany w Publicznym Przedszkolu nr 2 "Pod Kasztanami"
w Nowych Skalmierzycach
Autorzy innowacji: Rada Pedagogiczna pod kierunkiem Olgi Gruszczyńskiej
Określenie rodzaju innowacji: organizacyjno - programowa
Zakres innowacji: Innowacja realizowana jest we wszystkich grupach wiekowych, na zajęciach dydaktycznych oraz podczas zabaw swobodnych.
CEL OGÓLNY PROGRAMU:
Stworzenie bazy i sytuacji edukacyjnych do zorganizowanej, inspirowanej i spontanicznej ekspresji muzyczno-teatralnej dzieci, rozwój ich kompetencji i zainteresowań w tym zakresie oraz przygotowanie dzieci do świadomego korzystania z dorobku kultury artystycznej.
Realizacja innowacji to trzy spójne aspekty:
Praca z dziećmi to:
a) włączenie do planowania miesięcznego treści i kompetencji dotyczących muzyki i teatru
b) planowanie zajęć dydaktycznych min. 2 razy w tygodniu w zakresie umuzykalnienia z przestrzeganiem norm metodycznych dotyczących prowadzenia zajęć podczas nauki i utrwalenia piosenki:
c) wykorzystywane przez nauczycieli teksty będą realizowane przez zastosowanie technik teatralnych
d) zajęcia ruchowe z wykorzystaniem muzyki
e) codzienna realizacja warsztatów muzyczno-teatralnych
f) udział w koncertach muzycznych
g) udział w spektaklach teatralnych
h) spotkania eksperckie – muzycy, ludzie związani z teatrem
i) organizacja w salach kącików do aktywności muzycznej
j) organizacja garderoby teatralnej i rekwizytorni
k) organizacja zajęć z rytmiki – ustalenie planu rytmiki z uwzględnieniem planów nauczycieli
l) zorganizowanie i prowadzenie zespołu tanecznego
m) zorganizowanie i prowadzenie chóru przedszkolnego dzieci i rodziców
n) utworzenie grupy teatralnej
o) organizacja Przedszkolnego Festiwalu Sztuki (śpiew, taniec, gra)
Realizacja treści programowych będzie następować w ciągu całego dnia podczas zajęć z grupą przedszkolną i dodatkowo podczas zajęć o charakterze warsztatów muzyczno-teatralnych. Podczas każdego spotkania realizowane będą różnorodne ćwiczenia i zabawy zmierzające do realizacji treści programowych i będą ukierunkowane na nabywanie zaplanowanych i wybranych z programu umiejętności. Podczas takich zaplanowanych spotkań odbywać się zabawy muzyczne i teatralne. Łączą one treści z różnych obszarów programu wychowania przedszkolnego.
Spodziewane efekty:
Zakłada się, że wdrożenie innowacji wpłynie na poziom wiedzy i kompetencji dzieci w zakresie muzyki i teatru, dzieci będą spontanicznie podejmować aktywność z wykorzystaniem bazy przedszkolnej oraz dostępnych materiałów. Ponadto podniesie się poziom kultury odbioru form muzycznych i teatralnych.
EWALUACJA