Innowacyjny program edukacji artystycznej "Podróż w świat dźwięków i wyobraźni"
realizowany w Publicznym Przedszkolu nr 2 "Pod Kasztanami"
w Nowych Skalmierzycach
Autorzy innowacji: Rada Pedagogiczna pod kierunkiem Olgi Gruszczyńskiej
Określenie rodzaju innowacji: organizacyjno - programowa
Zakres innowacji: Innowacja realizowana jest we wszystkich grupach wiekowych, na zajęciach dydaktycznych oraz podczas zabaw swobodnych.
CEL OGÓLNY PROGRAMU:
Stworzenie bazy i sytuacji edukacyjnych do zorganizowanej, inspirowanej i spontanicznej ekspresji muzyczno-teatralnej dzieci, rozwój ich kompetencji i zainteresowań w tym zakresie oraz przygotowanie dzieci do świadomego korzystania z dorobku kultury artystycznej.
Realizacja innowacji to trzy spójne aspekty:
- Poszerzenie treści programu wychowania przedszkolnego o dodatkowe treści z obszaru muzyki i teatru.
- Wdrożenie celowo nabytych kompetencji nauczycieli w trakcie doskonalenia zawodowego w zakresie dotyczącym innowacji pedagogicznej – nowe metody takie jak „Aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss”, „System edukacji przez ruch”, „Metoda Dobrego Startu” i inne.
- Wzbogacenie ramowego rozkładu dnia o pozycję „warsztaty muzyczno-teatralne”.
Praca z dziećmi to:
a) włączenie do planowania miesięcznego treści i kompetencji dotyczących muzyki i teatru
b) planowanie zajęć dydaktycznych min. 2 razy w tygodniu w zakresie umuzykalnienia z przestrzeganiem norm metodycznych dotyczących prowadzenia zajęć podczas nauki i utrwalenia piosenki:
- Dobór piosenki do możliwości dziecka (decyduje odległość między najwyższym i najniższym dźwiękiem)
- Osłuchanie z piosenką
- Nauka piosenki
- Tworzenie akompaniamentu do piosenki
- Zabawy muzyczno - ruchowe z wykorzystaniem piosenki (uwrażliwianie na tempo, dynamikę, wysokość dźwięku, itd.)
- Zabawy ilustracyjne lub inscenizowane do piosenki
c) wykorzystywane przez nauczycieli teksty będą realizowane przez zastosowanie technik teatralnych
d) zajęcia ruchowe z wykorzystaniem muzyki
e) codzienna realizacja warsztatów muzyczno-teatralnych
f) udział w koncertach muzycznych
g) udział w spektaklach teatralnych
h) spotkania eksperckie – muzycy, ludzie związani z teatrem
i) organizacja w salach kącików do aktywności muzycznej
j) organizacja garderoby teatralnej i rekwizytorni
k) organizacja zajęć z rytmiki – ustalenie planu rytmiki z uwzględnieniem planów nauczycieli
l) zorganizowanie i prowadzenie zespołu tanecznego
m) zorganizowanie i prowadzenie chóru przedszkolnego dzieci i rodziców
n) utworzenie grupy teatralnej
o) organizacja Przedszkolnego Festiwalu Sztuki (śpiew, taniec, gra)
Realizacja treści programowych będzie następować w ciągu całego dnia podczas zajęć z grupą przedszkolną i dodatkowo podczas zajęć o charakterze warsztatów muzyczno-teatralnych. Podczas każdego spotkania realizowane będą różnorodne ćwiczenia i zabawy zmierzające do realizacji treści programowych i będą ukierunkowane na nabywanie zaplanowanych i wybranych z programu umiejętności. Podczas takich zaplanowanych spotkań odbywać się zabawy muzyczne i teatralne. Łączą one treści z różnych obszarów programu wychowania przedszkolnego.
Spodziewane efekty:
Zakłada się, że wdrożenie innowacji wpłynie na poziom wiedzy i kompetencji dzieci w zakresie muzyki i teatru, dzieci będą spontanicznie podejmować aktywność z wykorzystaniem bazy przedszkolnej oraz dostępnych materiałów. Ponadto podniesie się poziom kultury odbioru form muzycznych i teatralnych.
EWALUACJA
- Analiza częstotliwości zajęć w zakresie edukacji muzycznej – warsztaty i inne sytuacje edukacyjne
- Analiza częstotliwości i treści zajęć w zakresie aktywności teatralnej – warsztaty i inne sytuacje edukacyjne
- Analiza zrealizowanych tematów kompleksowych i wydarzeń przedszkolnych – muzyka, teatr
- Obserwacja bieżąca – w zakresie samodzielnego podejmowania aktywności muzyczno-teatralnej
- Pozyskanie opinii rodziców – ankieta
- Obserwacja bazy przedszkola, wyposażenia sal, tworzenia warunków do aktywności muzyczno-teatralnej
- Zabawy z dziećmi